کارشناس موشن گرافیک کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

موشن گرافیک چیست؟

طراحی موشن گرافیک (Graphic Motion design)  به متحرک‌سازی تصاویر و صداگذاری روی آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی می‌گویند. متحرک‌سازی تصاویر می‌تواند به شکل دو و سه بعدی انجام شده و به منظور ساخت ویدئوهای تبلیغاتی، تجاری و آموزشی برای مخاطبان ایجاد شود. شرکت‌ها به منظور معرفی بهتر خود و تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان از موشن گرافیک استفاده می‌کنند. بر مبنای این تعریف مشاهده می‌کنیم که موشن گرافیک به پویانمایی‌های ویدیوهایی اشاره دارند که حتماً دارای شخصیت خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایه‌های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت‌ها و پرسوناژها می‌پردازد. بر خلاف انیمیشن‌ها، موشن گرافیک‌ها شخصیت‌محور نیستند. در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرک‌سازی آرم و نشان واره شبکه‌های تلویزیونی، شرکت‌های سینمایی و شرکت‌های دیگر یا رویدادها استفاده می‌شد، با این‌حال دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش یافت و برخی از تکنیک‌های سینمایی و فیلم‌سازی، همچون صداگذاری حرفه‌ای و مانند آن نیز به آن وارد شد. امروزه موشن گرافیک نقش ویژه‌ای در تبلیغات و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و فیلم‌سازی پیدا کرده است.

موشن گرافیک به لحاظ طراحی بصری به چند گروه تقسیم می‌شود؟

موشن گرافیک به سه گروه اصلی دوبعدی، سه بعدی و متحرک اشاره دارد که هر یک از این گروه‌ها برای مقاصد خاصی استفاده می‌شوند و هزینه تولید آن‌ها نیز متفاوت است. در گروه اول که دو بعدی است و استفاده بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد از عناصر دو بعدی استفاده می‌شود. این نوع موشن گرافیک اقتصادی هستند و هزینه ساخت آن‌ها کمتری است و بیشتر برای تبلیغات و برندینگ استفاده می‌شوند. زمان طراحی و پیاده‌سازی آن‌ها کم است و اگر پس از طراحی به اصلاح نیاز داشته باشند این‌کار به سادگی انجام می‌شود. از این مدل به منظور اطلاعات آماری نیز استفاده می‌شود. 

در حالت سه بعدی از عناصر گرافیکی سه بعدی ویدئویی برای ساخت استفاده می‌شود تا شخصیت‌ها و نوشته‌ها به شکل سه بعدی حرکت کنند. در زمان ساخت موشن گرافیک‌های سه بعدی این امکان وجود دارد که از جلوه‌های ویژه واقعی نیز استفاده کرد درست مشابه آن چیزی که در تبلیغات تلویزیونی مشاهده می‌کنید. 

موشن گرافیک سیال (Motion Graphics Liquid ) نوعی خاصی از موشن گرافیک‌های دو بعدی هستند که تمرکز بر سیال بودن رنگ‌ها و ادغام آن‌ها با تصاویر است. این سبک از موشن گرافیک جذابیت‌ها و تاثیرگذاری‌های خاص خود را دارد. 

طراح موشن گرافیک کیست؟

طراحی موشن گرافیک فردی است که آثار هنری و گرافیکی را برای شرکت‌ها تولید می‌کند. محصولی که قرار است در سایت‌ها، تلویزیون یا فیلم‌ها نشان داده شود. یک طراح موشن گرافیک از جلوه‌های بصری، پویانمایی و سایر تکنیک‌های پر کاربرد دنیای سینما استفاده می‌کند تا یک اثر جذاب و تاثیرگذاری را ایجاد کند. 

یک متخصص موشن گرافیک چه شرح وظایفی دارد؟

کار اصلی یک متخصص موشن گرافیک خلق متحرک‌سازی تصاویر و صدا‌گذاری روی آن‌ها است. بر مبنای این تعریف باید بگوییم که مسئولیت‌های این فرد طراحی تصاویر گرافیکی جذاب برای محتواهای متنی و پیام‌های مشخص، طراحی پوستر و تصویرسازی، تولید تیزرهای موشن گرافیک از ایده و استوری بورد تا انتها، طراحی بنر، شخصیت، اسلایدر و ... برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز شرکت‌ها، طراحی و تولید محتوای بصری (بنر، عکس، گیف و..)، طراحی و ادیت بخش ویژوال کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، طراحی گیف‌های کوتاه برای صفحات مختلف وب‌سایت، ویرایش فایل‌های صوتی و ویدیویی، تولید و ادیت موشن گرافیک و ویدئوهای کوتاه جهت انتشار در شبکه‌های اجتماعی، نظارت، پیگیری و برنامه‌ریزی انتشار محتوای بصری در شبکه‌های اجتماعی و جست‌وجوی تصاویر و محتوای بصری متناسب با متن جهت انتشار در شبکه‌های اجتماعی است. 

یک متخصص موشن گرافیک به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید پیش‌زمینه قوی در زمینه گرافیک، فیلم‌سازی یا ساخت بازی‌های ویدیویی داشته باشند، علاوه بر این باید در زمینه نرم‌افزارهای گرافیکی و کار با ابزارهای دیجیتال ماهر باشند. به همین دلیل باید بتوانید از عناصر ویدیویی و بصری به بهترین شکل استفاده کنید تا مفهوم یا داستان خود را به درستی به مخاطب انتقال دهید. بر همین اساس باید مجموعه مهارت‌های خاصی را داشته باشید تا کارفرما را متقاعد کنید که شما را استخدام کند. از مهم‌ترین مهارت‌های فنی که در این زمینه به آن‌ها نیاز دارید باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با اصول طراحی، تئوری رنگ‌ها و زیبایی‌شناسی در حوزه گرافیک، تصویرسازی و صداگذاری. 
  •  تسلط کامل بر نرم‌افزارهای After Effects ،Photoshop، Illustrator و Premier (یا سایر پلت‌فرم‌های گرافیک، انیمیشن دو بعدی (موشن گرافیک) و نرم‌افزارهای ادیت ویدیو و صدا). 
  • تسلط نسبی بر نرم‌افزار های مدل‌سازی سه بعدی برای ساخت مدل‌های تبلیغاتی و پردازش.
  • ایده‌پردازی و نوآوری در سناریونویسی، تصویرسازی و صداگذاری.
  • تسلط بر طراحی پوستر، اینفوگرافی، کاتالوگ، بروشور و سایر اقلام تبلیغاتی.
  • تفکر خلاق، هنری و آشنایی با طیف وسیعی از سبک‌ها و تکنیک‌های طراحی.
  • توانایی خلق و تولید محتوای باکیفیت در کمترین زمان ممکن. 
  • آشنایی کافی با فرمت‌های ویدیویی، تکنیک‌های فشرده‌سازی و الزامات و محدودیت‌های هر فرمت.
  • مهارت‌های بالا در طراحی رابط کاربری.
  • تسلط بر طراحی سه بعدی، مدل‌سازی، بافت و انمیشن‌سازی با نرم‌افزارهای تری‌دی‌مکس و مایا.
  • آشنایی با مباحث اولیه بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی.
  • آشنایی با نرم‌افزارهای Cinema 4D، Final Cut Pro و Adobe Animate شانس موفقیت در احراز شغل موردنظر را بیشتر می‌کند. 

یک متخصص موشن گرافیک چقدر دستمزد می‌گیرد؟

میزان دستمزدی که دریافت می‌کنید کاملا توافقی است و به شرکتی که قصد کار کردن برای آن‌را دارید بستگی دارد. با این‌حال، اگر به دنبال آن هستید تا به شکل مستقل این‌کار را انجام دهید باید بدانید که موشن گرافیک‌های اقتصادی از هر ثانیه 14 هزار تومان آغاز شده و هر دقیقه آن‌ها 860 هزار تومان است. موشن گرافیک‌های استاندارد و متعارف از هر ثانیه 29 هزار تومان آغاز می‌شوند و هر دقیقه تقریبا 1 میلیون و 740 هزار تومان است. موشن گرافیک‌های حرفه‌ای از هر ثانیه 58 هزار تومان آغاز می‌شوند و هر دقیقه آن‌ها 3 میلیون و 480 هزار تومان است. البته هرچه زمان ساخت بیشتر شود به همان نسبت باید قیمت را کمتر کنید تا بتوانید مشتری جذب کنید. با این‌حال، فراموش نکنید کیفیت و ناب بودن اثر رمز موفقیت در این مسیر است. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg